Zapraszam na dzisiejsze zadania:
–
1. Eksperyment ,,Jak powstaje burza?”
–
Na szklance rodzic umieszcza kawałek metalu ( np. denko od puszki). Nadmuchuje balon i energicznie pociera go kawałkiem wełnianej szmatki. Kładzie go na blaszce i zbliża do niej palec.
Rodzic pyta: Co się stało? W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne i przeskoczyła iskierka ( jak błyskawica) .
Rodzic pyta dziecko, czy zna jakieś zjawisko charakterystyczne dla lata, w którym także pojawiają się iskry (błyskawice)? Dziecko powinno odpowiedzieć, że to burza.
–
2. Technika niedokończonych zdań -,,Gdy idzie burza,to …”
–
Rozmowa na temat tego, jak zachować się w czasie burzy.
Rodzic rozpoczyna zdanie: Gdy idzie burza, to … .
Rodzic rozpoczyna zdanie: Gdy idzie burza, to … .
Dziecko stara się je dokończyć. Może odnosić się zarówno do własnych emocji, uczuć , doświadczeń.
Rodzic pyta : Jak zachowywać się , gdy zbliża się burza?
Gdzie można się schronić? (np. w sklepie, w samochodzie, w domu) .
Czego nie można robić? (stać w wodzie, chować się pod drzewem, itp.).
Jak zachować się w czasie burzy będąc w domu?( pozamykać okna, wyłączyć urządzenia elektryczne, bo uderzający piorun może spowodować porażenie).
–
3. Zabawa artykulacyjna ,,Deszcz”
–
Chmury zrobiły się ciężkie. (głębokie, naprzemienne wydymanie policzków)
Pojawiły się pierwsze krople deszczu. (wypychanie językiem policzków od wewnątrz w różnych miejscach)
Kropelki deszczu skakały z deszczowej chmurki. (naprzemienne wypychanie językiem jednego lub drugiego
policzka w wolnym tempie)
Skakały coraz szybciej. (naprzemienne wypychanie językiem jednego
i drugiego policzka w szybkim tempie)
Nagle deszcz zaczął bębnić w dachy domów. (kląskanie językiem z jednoczesnym ściąganiem i rozciąganiem ust)
Z rynny zaczęła płynąć woda. (wykonanie ,,rynienki” z języka)